>

4 mituri despre recuperarile de creante

In Romania circula foarte multe povesti si mituri despre recuperare creante. In acest articol vi le vom prezenta si le vom infirma sau confirma, dupa caz, pentru a va ajuta sa va formati o imagine mai clara si mai realista cu privire la ce presupun, de fapt, procedurile de recuperare creante.

1. Procedura de recuperare creante implica hartuire la telefon. Inainte de a se ajunge in fata instantelor de judecata, societatile de recuperari creante incearca sa obtina recuperare creante pe cale amiabila. Dupa cum va spuneam si in cadrul altor articole, procedura de recuperare creante pe cale amiabila este solutia optima, fiind economisite resurse pretioase de bani, energie si mai ales timp. Pentru a fi posibile demersurile de recuperari creante pe cale amiabila, debitorul trebuie contactat pentru a-i fi prezentate propuneri de stingere a debitului cu anumite beneficii pentru el, in cazul in care alege sa coopereze. De multe ori, insa, debitorul refuza, astfel ca va fi necesar ca societatea de recuperari creante sa se adreseze instantei de judecata – aici este greseala pe care o fac multe societati de recuperari creante, si anume ca nu trec la urmatoarea etapa procedurala, ci continua sa insiste telefonic, hartuind, practic, debitorul.

2. Procedurile de recuperari creante sunt imorale. Unii considera ca debitorii sunt victimele societatilor de recuperari creante. Adevarul este ca acestea din urma nu au nimic personal cu debitorii, fiind datoria lor profesionala sa recupereze creantele clientilor asupra debitorilor, acestia din urma contractand cu buna stiinta credite, leasinguri, stocuri de produse sau alte bunuri ori servicii pentru care trebuie sa plateasca. Daca datoriile nu ar mai trebui platite, cei care ofera bunuri sau servicii nu ar mai avea incredere sa le ofere nimanui, provocand numai haos.

3. Societatile de recuperari creante profita de debitori. Este drept ca majoritatea debitorilor nu au neaparat cunostinte juridice, putand fi susceptibili de a fi inselati prin incheierea unor contracte cuprinzand clauze abuzive. De aceea, in anul 2000 a fost adoptata Legea 193 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti (companii) si consumatori (persoanele fizice). De-a lungul timpului, majoritatea contractelor incheiate frecvent intre companii si persoane fizice (ex. contracte de credit, de telefonie mobila, de utilitati) au fost “curatate” de clauzele abuzive pe care le contineau, iar legislatia de protectie a consumatorilor a evoluat foarte mult, astfel incat la ora actuala nu se mai poate pune problema de inselare a consumatorilor ori a debitorilor de catre companiile cu care incheie contracte. Cu atat mai mult nu se poate pune aceasta problema in cazul societatilor de recuperari creante, acestea neavand alte drepturi decat cele oferite de contract creditorilor, contract incheiat intre acestia si debitori, ci nu intre societatea de recuperare creante si debitori. 

4. Procesul de recuperare creante implica violenta. In cele din urma, unii au impresia ca procedurile de recuperari creante sunt asemanatoare cu scenariile de filme de actiune. In realitate, procedurile de recuperare creante implica cunoasterea legii si aplicarea unor proceduri legale – cel putin in cazul creantelor ai caror creditori nu sunt persoane fizice ce desfasoara activitati de creditare.

Acestea au fost cele mai frecvente mituri despre recuperari creante. Dupa cum vedeti, acestea sunt doar niste mituri, insa samburele de adevar exista, fiind o urmare fie a unor societati de recuperari creante lipsite de profesionalism (in cazul primului mit), fie a unor debitori iresponsaibili (in cazul celui de-al doilea mit), fie a unor creditori/companii cu practici contractuale abuzive (in cazul celui de-al treilea mit), fie din cauza creditarii „alternative” la creditarea institutionala (in cazul celui de-al patrulea mit).

Speram ca prin acest articol, precum si a tuturor articolelor pe care le puteti gasi pe blogul AS Legal, sa va conturati o perspectiva mai realista cu privire la procesul de recuperare creante si sa luati decizii informate pentru recuperarea creantelor dumneavoastra.

Autor

Alexandru Sandu

CEO
SUNA ACUM