Începutul anului este momentul perfect pentru antreprenorii care îsi doresc sa dezvolte afaceri sustenabile, cu planuri financiare bine ancorate în realitate. Dar cum trebuie sa arate un astfel de plan? De unde poesc previziunile si cum ne asiguram ca asteptarile noastre nu sunt optimiste sau pesimiste?
Aceste întrebari apar deseori în rândul managerilor de afaceri mici si mijlocii, iar pentru a veni în ajutorul lor, echipa ASRECOVER a raspuns public la o întrebare care se afla pe buzele tuturor antreprenorilor din România: cum fac un plan financiar perfect?
Asadar, în acest articol veti descoperi 4 recomandari care ar putea ajuta orice antreprenor care îsi doreste sa îsi depaseasca limitele, folosind tehnicile marilor companii. Iata ce ar trebui sa stii:
Niciun razboi nu se câstiga fara un plan de atac inteligent, la fel cum nicio afacere nu atinge prosperitatea financiara fara un plan financiar realizat înca de la începuturi.
Și cum fiecare data de 1 ianuarie este privita ca un nou început, recomandarea expertilor este ca fiecare an sa se încheie cu planificarea anului urmator.
În viziunea lor, un aspect important din structura unui plan financiar reusit este sectiunea cu previziuni despre venituri, cheltuieli si profit, raportate la intervale de 3 luni(trimestrial). Acest sistem este folosit de majoritatea companiilor mari, listate la bursa, deci poate constitui un model sanatos pentru micile afaceri.
Rationamentul din spatele acestui model este simplu: perioada de 3 luni este durata potrivita pentru optimizarea veniturilor si cheltuielilor, fara a avea un impact mare asupra activitatii afacerii, dar si pentru a proteja conducerea de evenimente neasteptate. Este, în acelasi timp, o perioada care îti permite sa evaluezi eficienta masurilor luate, care pot sa aiba efect în mai mult de 30 sau 60 de zile.
Cresterea ofertei, o realitate în România anului 2022, este unul dintre motivele pentru care sunt din ce în ce mai putine relatii pe termen lung, însa acest lucru nu este neaparat sanatos!
“Desi poate parea ca o oferta variata este un avantaj, acest lucru nu este universal valabil. Șansele de încheiere a colaborarilor cu unii din clientii sau fuizorii dumneavoastra de lunga durata, la cea mai mica abatere, va poate pune într-o situatie neplacuta.
Spre exemplu, daca un client care îsi plateste facturile la timp renunta la serviciile sau produsele dumneavoastra si este înlocuit de un rau-platnic, costurile pentru recuperarea creantelor care vor urma vor avea un impact negative asupra profitului firmei.” spun specialistii nostri.
Dar ce se întâmpla atunci când apar client care nu platesc la timp facturile? Fluxul de numerar este afectat! Practic, daca dumneavoastra ati realizat planuri financiare mizând pe onestitatea partenerilor si apar întârzieri la plata facturilor, nu va veti putea acoperi cheltuielile estimate în perioada respectiva.
“Noi am recomandat întotdeauna clientilor nostri sa puna accent si sa investeasca resurse în programe de fidelizare a clientilor recurenti si care platesc facturile la timp, asa cum este si firesc.
Desigur, este inevitabil sa nu apara si cazuri mai delicate, iar în contextul în care situatia scapa de sub control si exista debite de recuperat, sugeram sa antreprenorii sa se adreseze de urgenta echipei noastre de recuperari creante, pentru a creste sansele de colectare a debitului pe cale amiabila” completeaza aceiasi experti.
Un al treilea sfat se refera la evaluarea periodica a previziunilor realizate la început de an.
Daca recomandarea era ca estimarile sa se faca pe perioade trimestriale, monitorizarea este indicat sa fie facuta lunar, pentru a tine sub control situatia cu veniturile si cheltuielile. Aceasta masura vine în ajutorul antreprenorilor care tintesc spre eficienta afacerii pe care o conduc. Ei pot identifica cu usurinta cauzele cheltuielilor ridicate sau necesitatea contractarii mai multor clienti, pentru a creste venitul si pentru a atinge tintele trimestriale.
În cazul în care se observa o crestere substantiala a cheltuielilor, se pot lua mai multe masuri:
Înlocuirea angajatilor neperformantiEficientizarea activitatii de productieÎnlocuirea materiilor prime folosite sau reducerea consumuluiPe de alta parte, sa presupunem ca veniturile realizate nu ating rezultatele estimate pentru trimestrul respectiv. Atunci, ca manager, puteti sa:
Faceti eforturi pentru contractarea de noi clientiCresteti pretul serviciilor dumneavoastraEfectele cele mai daunatoare a unui management deficitar pe partea de gestionare a creantelor si facturilor scadente se observa cel mai bine în situatii de criza, în care majoritatea debitorilor întra în panica si încearca sa îsi conserve resursele companiei.
O astfel de criza a fost si proaspata criza sanitara, care a luat prin surprindere mai multe sectoare din mediul privat românesc, iar partenerii acestora au fost afectati. Însa, cu o strategie potrivita pentru încasarea debitelor la timp, orice afacere poate trece, fara probleme legate de cashflow, prin orice tip de criza care îi afecteaza clientii.
“Statistic vorbind, creantele care nu sunt recuperate în termen de 3 luni de la data scadentei, vor ajunge, în marea lor majoritate, la un executor silit. Aceasta procedura este mult mai complicata si costisitoare, iar clientilor nostri le recomandam sa nu astepte mai mult de 15-30 de zile, pâna când contracteaza servicii profesioniste de recuperare a debitelor.” – ne mai spun colegii nostri.
Asadar, un plan financiar bine pus la punct este o unealta care ajuta managerul în gestionarea afacerii, dar este si un indicator al performantei pentru potentiale oportunitati de investitie. Companiile mari, liderii de piata, implementeaza astfel de sisteme de profit si pierdere de multi ani, iar ele pot fi o sursa de inspiratie pentru jucatorii mai mici din aceleasi industrii.
Concluzie
Planificarea si analiza financiara sunt doua componente de baza ale unei afaceri de succes.
Desi multi antreprenori le trec cu vederea, acestea pot face diferenta dintre prosperitate si faliment. De aceea, este bine sa aveti alaturi oameni cu experienta în zona financiara, care sa va ajute sa planificati anul contabil care urmeaza, si mai ales care sa va ajute sa puneti planul în aplicare.
În ASRECOVER gasiti astfel de parteneri interesati de reusita afacerii dumneavoastra, pentru ca succesul dumneavoastra este si succesul nostru! Daca va doriti parteneri de încredere, nu ezitati sa ne contactati pe oricare dintre numerele de telefon de la sectiunea contact!
Articol publicat la data de 27 februarie