Începutul anului este momentul perfect pentru antreprenorii care își doresc să dezvolte afaceri sustenabile, cu planuri financiare bine ancorate în realitate. Dar cum trebuie să arate un astfel de plan? De unde pornesc previziunile și cum ne asigurăm că așteptările noastre nu sunt optimiste sau pesimiste?
Aceste întrebări apar deseori în rândul managerilor de afaceri mici și mijlocii, iar pentru a veni în ajutorul lor, echipa ASRECOVER a răspuns public la o întrebare care se află pe buzele tuturor antreprenorilor din România: cum fac un plan financiar perfect?
Așadar, în acest articol veți descoperi 4 recomandări care ar putea ajută orice antreprenor care își dorește să își depășească limitele, folosind tehnicile marilor companii. Iată ce ar trebui să știi:
Niciun război nu se câștigă fără un plan de atac inteligent, la fel cum nicio afacere nu atinge prosperitatea financiară fără un plan financiar realizat încă de la începuturi.
Și cum fiecare dată de 1 ianuarie este privită că un nou început, recomandarea experților este că fiecare an să se încheie cu planificarea anului următor.
În viziunea lor, un aspect important din structura unui plan financiar reușit este secțiunea cu previziuni despre venituri, cheltuieli și profit, raportate la intervale de 3 luni(trimestrial). Acest sistem este folosit de majoritatea companiilor mari, listate la bursă, deci poate constitui un model sănătos pentru micile afaceri.
Raționamentul din spatele acestui model este simplu: perioada de 3 luni este durata potrivită pentru optimizarea veniturilor și cheltuielilor, fără a avea un impact mare asupra activității afacerii, dar și pentru a proteja conducerea de evenimente neașteptate. Este, în același timp, o perioada care îți permite să evaluezi eficientă măsurilor luate, care pot să aibă efect în mai mult de 30 sau 60 de zile.
Creșterea ofertei, o realitate în România anului 2022, este unul dintre motivele pentru care sunt din ce în ce mai puține relații pe termen lung, însă acest lucru nu este neapărat sănătos!
“Deși poate părea că o oferta variată este un avantaj, acest lucru nu este universal valabil. Șansele de încheiere a colaborărilor cu unii din clienții sau furnizorii dumneavoastră de lungă durata, la cea mai mică abatere, va poate pune într-o situație neplăcută.
Spre exemplu, dacă un client care își plătește facturile la timp renunța la serviciile sau produsele dumneavoastră și este înlocuit de un rău-platnic, costurile pentru recuperarea creanțelor care vor urmă vor avea un impact negative asupra profitului firmei.” spun specialiștii noștri.
Dar ce se întâmplă atunci când apar client care nu plătesc la timp facturile? Fluxul de numerar este afectat! Practic, dacă dumneavoastră ați realizat planuri financiare mizând pe onestitatea partenerilor și apar întârzieri la plata facturilor, nu va veți putea acoperi cheltuielile estimate în perioada respectivă.
“Noi am recomandat întotdeauna clienților noștri să pună accent și să investească resurse în programe de fidelizare a clienților recurenți și care plătesc facturile la timp, așa cum este și firesc.
Desigur, este inevitabil să nu apară și cazuri mai delicate, iar în contextul în care situația scapă de sub control și există debite de recuperat, sugerăm să antreprenorii să se adreseze de urgență echipei noastre de recuperări creanțe, pentru a crește șansele de colectare a debitului pe cale amiabilă” completează aceiași experți.
Un al treilea sfat se referă la evaluarea periodica a previziunilor realizate la început de an.
Dacă recomandarea era că estimările să se facă pe perioade trimestriale, monitorizarea este indicat să fie făcută lunar, pentru a ține sub control situația cu veniturile și cheltuielile. Această măsură vine în ajutorul antreprenorilor care țintesc spre eficientă afacerii pe care o conduc. Ei pot identifica cu ușurință cauzele cheltuielilor ridicate sau necesitatea contractării mai multor clienți, pentru a crește venitul și pentru a atinge țintele trimestriale.
În cazul în care se observă o creștere substanțială a cheltuielilor, se pot lua mai multe măsuri:
Pe de altă parte, să presupunem că veniturile realizate nu ating rezultatele estimate pentru trimestrul respectiv. Atunci, că manager, puteți să:
Efectele cele mai dăunătoare a unui management deficitar pe partea de gestionare a creanțelor și facturilor scadente se observă cel mai bine în situații de criză, în care majoritatea debitorilor întră în panică și încearcă să își conserve resursele companiei.
O astfel de criză a fost și proaspăta criză sanitară, care a luat prin surprindere mai multe sectoare din mediul privat românesc, iar partenerii acestora au fost afectați. Însă, cu o strategie potrivită pentru încasarea debitelor la timp, orice afacere poate trece, fără probleme legate de cashflow, prin orice tip de criză care îi afectează clienții.
“Statistic vorbind, creanțele care nu sunt recuperate în termen de 3 luni de la dată scadenței, vor ajunge, în marea lor majoritate, la un executor silit. Această procedură este mult mai complicată și costisitoare, iar clienților noștri le recomandăm să nu aștepte mai mult de 15-30 de zile, până când contractează servicii profesioniste de recuperare a debitelor.” – ne mai spun colegii noștri.
Așadar, un plan financiar bine pus la punct este o unealtă care ajută managerul în gestionarea afacerii, dar este și un indicator al performanței pentru potențiale oportunități de investiție. Companiile mari, liderii de piață, implementează astfel de sisteme de profit și pierdere de mulți ani, iar ele pot fi o sursă de inspirație pentru jucătorii mai mici din aceleași industrii.
Concluzie
Planificarea și analiza financiară sunt două componente de bază ale unei afaceri de succes.
Deși mulți antreprenori le trec cu vederea, acestea pot face diferența dintre prosperitate și faliment. De aceea, este bine să aveți alături oameni cu experiență în zona financiară, care să vă ajute să planificați anul contabil care urmează, și mai ales care să vă ajute să puneți planul în aplicare.
În ASRECOVER găsiți astfel de parteneri interesați de reușita afacerii dumneavoastră, pentru că succesul dumneavoastră este și succesul nostru! Dacă vă doriți parteneri de încredere, nu ezitați să ne contactați pe oricare dintre numerele de telefon de la secțiunea contact!
Articol publicat la data de 27 februarie