In domeniul de recuperare creante, in special pe cale amiabila, un aspect subestimat si aproape neluat in considerare de majoritatea societatilor de recuperari creante este intelegerea comportamentului debitorilor. Fara aceasta intelegere, este foarte dificila obtinerea celor mai bune rezultate pentru client, lucru de care ne-am dat seama inca de la inceputul activitatii noastre, in urma cu peste 11 ani.
Dupa cum va prezentam in articolele referitoare la negocierile cu debitorul si recuperare creante pe teren, este deosebit de importanta realizarea temeinica a profilului debitorului. Culegand informatii de la o serie de institutii relevante (ex. banca, ANAF, Registrul Comertului, Biroul de Credit, Inspectoratul Teritorial de Munca, Ministerul Justitiei), vom putea sa apreciem nu doar situatia patrimoniala si gradul de solvabilitate ale acestuia, ci si cele mai bune solutii pentru recuperare creante pe cale amiabila.
Dincolo de aceste informatii specifice, pentru completarea profilului debitorului este necesara si cunoasterea psihologiei debitorului, in sens general.
De regula, oamenii sunt motivati:
Stiind acest fapt, vom incerca sa obtinem o atitudine cooperanta din partea debitorului prin stabilirea, impreuna cu dumneavoastra, a unei strategii de negocieri adecvate.
Mai exact, vom folosi motivatia sansei unui castig oferindu-i debitorului sansa de a obtine conditii mai favorabile de plata a datoriei (ex. reducerea dobanzilor, esalonarea platii) decat in cazul in care nu ar decide sa nu coopereze. Altfel, ne determina sa recurgem la recuperare creante pe cale judiciara sau chiar recuperare creante pe calea executarii silite.
Pe de alta parte, vom folosi motivatia riscului unei pierderi pentru a-i pune in vedere debitorului ca, in cazul in care alege sa nu coopereze pentru recuperare creante pe cale amiabila, va pierde mai multi bani si mai mult timp daca vom ajunge in fata instantei. Nu doar ca nu va mai beneficia de reducerea dobanzilor si de esalonarea platii, ci va fi obligat inclusiv la plata cheltuielilor de judecata.
Experienta acumulata de echipa noastra in cei peste 11 ani de activitate ne-a invatat ca fiecare debitor este unic si trebuie abordat ca atare, conform psihologiei sale, pentru a obtine cooperarea acestuia.
De aceea, nu doar ca ne disociem de practicile societatilor de recuperari creante bazate pe presiune, ci suntem de parere ca debitorul trebuie tratat cu respectul cuvenit fiecarui om. Este o mentalitate pe care incercam sa o aducem in piata si pe care speram sa o vedem nu doar in randul societatilor de recuperari creante, ci in randul tuturor oamenilor - asa vom ajunge sa traim in societatea pe care ne-o dorim cu totii.